Saturday, August 17, 2013

Wilayah Kampung Cham dan Sejarah Penghijrahan Bangsa Cham


Ketika berlaku penghijrahan massa orang-orang Champa secara berperingkat-peringkat daripada bekas Empayar Champa mereka di negara Vietnam Tengah dan Selatan, sejak daripada kurun ke-14 sehingga kurun ke-19M, akibat daripada peperangan yang bertali arus daripada utara oleh kaum Dai Viet dalam tempoh tersebut, kebanyakan daripada mereka ini telah menetap di negara Kemboja dan mengambil negara ini sebagai negara angkat mereka sehingga sekarang dan mungkin sampai bila-bila.

Sebelum itu mereka adalah orang laut di Vietnam, sebagaimana orang Melayu juga pada ketika itu merupakan orang laut di Nusantara. Bahasa perdagangan pada ketika itu di Nusantara ialah bahasa Melayu. Mungkin ini di antara faktor, selain daripada faktor agama Islam, mengapa bahasa Melayu banyak mempengaruhi bahasa Cham, sehingga ada orang Cham yang boleh berbahasa Melayu menyatakan bahawa bahasa mereka mengandungi 20% perkataan bahasa Melayu, walaupun kadang-kadang sebutannya pelik sedikit. Contohnya laki-laki disebut lakai-lakai. Tetapi perempuan lain pula jadinya: kemai-kemai. Kalau kita menyebut "tuan-tuan dan puan-puan", mereka menyebut "tuan-tuan dan kemai-kemai". Mereka juga menggunakan perkataan Tuan. Perkataan ini saya dengari disebut di loud speaker dalam satu pengumuman di dalam sebuah masjid di Pulau Kosten.

Ramai yang tidak sedar bahawa bahasa Cham dan bahasa orang Aceh di Indonesia macam adik-beradik. Sebenarnya orang Aceh itu adalah asalnya pelarian Champa yang tiba di Aceh secara beringkat-peringkat dan dalam tempoh yang panjang. Sebab itulah bahasa Aceh tidak seperti bahasa Melayu dan tidak seperti bahasa Jawa, padahal letaknya benar-benar hampir dengan daerah penutur kedua-dua bahasa tersebut. Akibat daripada peperangan, orang-orang Champa telah bertebaran ke seluruh Nusantara dalam tempoh 6 hingga 7 kurun sehingga keturunan mereka merupakan nenek-moyang kita yang kita dah tak kenal lagi.

Ada sejarah yang mencatitkan bahawa Pengkalan Chepa di Kelantan itu berasal daripada perkataan Pengkalan Champa, walaupun ada orang Kelantan meriwayatkan asal-usulnya ialah daripada seorang tua dn berpengaruh yang tinggal di situ yang bernama Che' Pa. Sejarah mencatitkan bahawa pada akhir kurun ke-17, telah berlaku peperangan yang dahsyat di saki-baki Empayar Champa terakhir di selatan Vietnam yang kini dipanggil oleh orang Vietnam sebagai wilayah Phan Rang, yang sebenarnya singkatan bagi nama asalnya iaitu Panduranga. Peperangan ini merupakan satu genocide atau ethnic cleansing orang Champa oleh bangsa Vietnam.

Majoriti mangsa peperangan ini yang tidak berkemampuan atau yang tinggal di daerah-daerah pendalaman telah berhijrah ke Kemboja yang pada waktu itu diperintah oleh seorang raja berbangsa Khmer Buddha. Yang memisahkan Vietnam dengan Kemboja ialah sungai dan bukit. Maka pelarian-pelarian ini pun mendapatlah suaka politik di Kemboja sehingga hari ini.

Adapun orang-orang Cham yang berduit atau memang tinggal dan bekerja di laut dan mempunyai sampan atau kapal, kebanyakan mereka ini telah melarikan diri ke negara-negara Nusantara yang ketika itu digelar Tanah Melayu. Maka ramailah yang lari ke wilayah Patani dan Kelantan. Di Kelantan, ramailah yang tersadai di daerah yang sekarang dinamakan Pengkalan Chepa. Mereka datang bertali arus seperti kapal-kapal yang membawa pelarian Vietnam ke Malaysia pada tahun-tahun Pol Pot dahulu. Kalau dahulu orang Vietnam menghalau orang Cham, kini orang Vietnam pula dihalau daripada tanahair oleh bangsa sendiri akibat peperangan.

Kalau diperhatikan perkataan Chepa itu memang berasal daripada perkataan Champa. Atau ianya merupakan korupsi bahasa dengan berlalunya masa dan dialek tempatan. Orang Kelantan biasanya tidak boleh menyebut "cham". Bunyi "cham" akan ditukar oleh lidah orang Kelantan menjadi "Cha". Contohnya jikalau kita suruh orang Kelantan di kampung yang tidak berpelajaran untuk menyebut perkataan "champur", dia akan menyebut "chapur". Maka jadilah Pengkalan Champa tadi --> Pengkalan Chapa, dek beratnya lidah anak tempatan Kelantan tadi untuk menyebutnya dengan betul. Kemudian selepas 400 tahun, kemungkinan orang Kelantan sudah semakin berat lidahnya, maka jadilah Pengalan Chepa.

Bahasa memang cepat berubah bunyinya. Contohnya bahasa Melayu hanya 50 tahun yang lepas seperti dalam filem-filem P. Ramlee dibandingkan dengan bahasa Melayu sekarang pun sudah banyak perbezaannya, apatah lagi kalau 400-500 tahun.

Teori ini ada benarnya kerana perkataan "empat" dahulunya disebut oleh orang Melayu sebagai "ampat" seperti Simpang Ampat di Rembau, Negeri Sembilan yang masih digunakan pada papan tanda Lebuhraya PLUS. Jadi dengan berlalunya masa yang panjang, bunyi A sudah bertukar menjadi bunyi E baris di atas, macam beras.

Kembali kepada tajuk asal di atas, maka berhijrahlah bangsa Champa akibat dek peperangan dengan bangsa Vietnam yang berlainan agama, bahasa dan adat resam itu. Bangsa Vietnam itu memanglah berbeza segalanya kerana mereka itu datang daripada utara iaitu negara China. Sila lihat peta negara asal Champa di bawah tajuk PENGALAMAN 9 HARI DI KEMBOJA TERMASUK HARI RAYA PUASA.

Majoriti paling besar orang Champa ini berhijrah dan menetap di Kemboja, kedua di Tanah Melayu termasuk Patani dan ketiga di Thailand. Tetapi ramai juga yang tidak berganjak ke mana-mana dan masih menetap di negara asal mereka Champa yang kini telah menjadi Vietnam. Adapun yang berhijrah dan menetap di Aceh, mereka itu kini menjadi seperti bangsa misteri dan tidak dikategorikan oleh data-data rasmi sebagai bangsa Cham, sebaliknya sebagai bangsa Aceh.

Adapun yang berhijrah ke Kemboja itu, mereka biasanya akan menetap di sepanjang Sungai Mekong.


Sungai Mekong
Kalau dilihat, Sungai Mekong yang berasal daripada negara China itu akan mengalir melalui negara Laos, Kemboja dan akhirnya ke Vietnam. dan anak-anak sungainya yang lain akan melalui Thailand sehingga ke Bangkok. Maka orang-orang Cham yang berhijrah ke Kemboja itu akan menjadikan sungai Mekong itu sebagai tempat tinggal baru mereka. Ini banyak difaktorkan oleh sifat orang-orang Cham itu yang seperti bangsa Melayu adalah merupakan orang laut dan rezekinya juga adalah di laut dengan menangkap ikan.

Oleh kerana itu, pada pada hari ini, perkampungan orang Cham adalah berpusat di tempat di mana mereka boleh menangkap ikan termasuklah di tasik seperti di Tasik Tonle Sap yang luas itu yang terletak di tengah Kemboja. Di dalam perkampungan Pulau Kosten dalam wilayah Kampung Cham, penumpuan mereka juga adalah di tepi sungai Mekong. Mereka lebih mahir membuat peralatan mengangkap ikan seperti sampan dan jala berbanding orang Khmer yang tinggal sekampung.


Perkampungan tepi sungai orang Cham di Pulau Kosten


Di Pulau Kosten, orang Khmer tinggal di pedalaman sedikit dan bekerja dengan bertani dan menternak lembu, sementara orang Cham tinggal di tepi sungai dengan menangkap ikan, walaupun ada yang menternak lembu juga. Apabila saya melalui sebuah kawasan tepi sungai di pulau tersebut dan ternampak beberapa orang anak muda sedang memahat kayu untuk membuat sampan, Ustaz Mansor memberitahu saya bahawa orang Khmer tidak pandai membuat sampan. Kalau mereka buat pun, sampan itu tidak sebaik sampan orang Cham dan tidak sebesar sampan orang Cham. Beliau tidak tahu mengapa tetapi apabila saya jelaskan kepadanya sejarah orang Cham yang memang tinggal di tepi laut satu ketika dahulu, barulah beliau faham.

Tetapi kini semakin ramai orang Cham yang tinggal di kawasan yang lebih pedalaman yang tidak ada sungai atau laut. Ini adalah satu fenomena baru. Ada di antara mereka yang telah merasa semakin sempit kehidupannya kerana jumlah ikan di Sungai Mekong sudah semakin berkurangan. Adakalanya mereka pergi menangkap ikan, akan balik tangan kosong atau terlalu sedikit hasil tangkapannya berbanding dulu.

Salah satu kawasan yang saya lawati ialah sebuah bandar, atau mungkin pekan sahaja mengikut standard Malaysia, yang bernama Snoole (baca snul) yang terletak berhampiran sempadan Vietnam di timur laut Kemboja. Di sini terdapat sebuah perkampungan yang ramai penduduknya terdiri daripada orang Cham dan mereka itu tidak menangkap ikan kerana tiada sungai di situ sebaliknya mereka di sini bertani, satu profesyen yang baru jika dinisbahkan kepada orang Cham.





3 comments:

Anonymous said...

Assalamualaikum saudara, adakah saudara ada darah Cham, bagaimana saudara yakin Bahasa Aceh dan Champa itu adik beradik? Adakah saudara telah membuat kajian menunjukkan nya? BTW, saya orang Malaysia yang berketurunan Aceh dan sedang giat mempelajari asal usul bangsa sendiri. Terima kasih. Moto dibalas.

Anonymous said...

Mohon dibalas hendaknya

Anonymous said...

Benarkah dakwaan saudara yang mengatakan orang Aceh itu asalnya adalah pelarian dari Champa, kerana saya sendiri yang berdarah Aceh tidak tahu tentang hal ini kecuali sejak akhir akhir ini setelah belajar tentang sejarah bangsa. Tapi saja juga telah menonton video sejarah oleh prof Mat Rofa Ismail yang mengatakan orang Aceh sebenarnya berasal dari Champa. Hal ini memang menarik untuk dikaji dengan lebih dalam.