Wednesday, August 14, 2013

INFAK FI SABILILLAH

Infak Untuk Madrasah

Kampung Kosten Tengah yang terletak di Pulau Kosten wilayah Kampung Cham ini mempunyai sebuah madrasah untuk pelajar-pelajar tahfiz dan pengajian kitab. Pelajar di sini terdiri daripada lelaki dan perempuan yang kesemuanya berjumlah dalam 350 orang pelajar. Madrasah ini telah melahirkan ramai muallim dan ustaz serta ustazah yang komited dengan penyebaran ilmu agama Islam kepada masyarakat Cham dan juga bangsa Khmer di seluruh negara Kemboja.



Pulau Kosten - yang besar dan melengkok

Terdapat 2 buah madrasah utama di atas pulau tersebut iaitu yang terletak di tengah dan hujong sebelah kiri pulau tersebut yang dinamakan Pulau Kosten Tengah dan Pulau Kosten Hujong. Perkataan Kosten itu berbeza-beza sebutannya, kadang-kadang disebut Kosothin, Kostin dan Kosten. Ejaan rumi nya yang sebenar wallahu'alam. Sebab itu agak sukar mencarinya melalui penggunaan gps. Tambahan pula negara Kemboja lebih banyak menggunakan tulisan Khmer berbanding Inggeris di dalam urusan rasminya. Ini memang boleh menyukarkan pendatang baru.

Kedua-dua buah madrasah tersebut menyediakan pendidikan tahfiz al-Quran, pengajian kitab dan kelas Mu'allim atau penyediaan untuk menjadi tenaga pengajar. Terdapat sekitar 350 orang pelajar lelaki dan perempuan.

Salah sebuah bangunan sekolah yang perlu diperbesarkan untuk menampung jumlah pelajar yang semakin ramai

Sementara tenaga pengajar pula terdiri daripada 2 orang ustaz utama iaitu Ustaz Mansor Bin Nasir dan Ustaz Romli. Ustaz Mansor pernah menuntut di pusat pengajian agama di jabatan mufti Kemboja di Pnom Penh, pondok tahfiz di Yala Thailand, Pondok Pasir Tumboh Kelantan dan di peringkat sanawi di Perlis. Beliau telah tinggal di Malaysia selama lebih 10 tahun dan boleh bertutur bahasa Melayu dengan baik.

Sementara Ustaz Romli ialah graduan peringkat ijazah di Universiti Islam Madinah Al-Munawwarah dalam kuliah Bahasa Arab. Madrasah yang terletak di pulau Kosten ini adalah madrasah yang paling banyak mengeluarkan para ustaz dan ustazah serta para dae'i yang komited di dalam mengajar serta menyebarkan ilmu Islam kepada masyarakat Islam Champa dan juga bangsa Khmer di Kemboja.

Kiri, Ustaz Mansor dan kanan, Ustaz Romli

Ustaz Romli sedang mengajar dalam kelas

Ustaz Mansor sedang mengajar

Suasana dalam bilik kelas yang serba dhaif dan terlampau crowded



Pelajar dari madrasah ini yang melanjutkan pelajaran ke Malaysia


Ustaz Mansor, sebagai penasihat, mengetuai majlis doa selamat untuk pelajar 



Pelajar-pelajar wanita





Aktiviti-aktiviti pelajar berehlah

Pihak madrasah Pulau Kosten ini amat mengharapkan bantuan daripada saudara-saudara mereka dari Malaysia. Pihak kerajaan Kemboja sememangnya memberikan kebebasan beragama kepada umat Islam Champa dan Kemboja tetapi mereka tidak mengadakan sebarang peruntukan untuk menampung apa-apa aktiviti umat Islam ini, sebagaimana yang dilakukan oleh jabatan-jabatan agama Islam negeri di Malaysia. Walaupun ada sedikit bantuan daripada BaitulMal Kemboja, tetapi bantuan tersebut tidak sampai pun 10% daripada apa yang diperlukan oleh umat Islam Kemboja yang memperjuangkan pedidikan Islam ini.

Bantulah umat Islam Champa di Pulau Kosten ini kerana mereka amat-amat menyayangi agama Islam mereka, lebih daripada nyawa mereka sendiri.

Segala sumbangan ikhlas ini akan digunakan untuk pembangunan pendidikan Islam di pulau tersebut termasuk untuk membesarkan bangunan dan infrastuktur madrasah, menampung keperluan makan-minum pelajar dan membayar gaji guru dan ustaz. Sumbangan saudara-saudara seIslam daripada Malaysia boleh dibuat secara terus dan transparen kepada Ustaz Mansor Nasir atau Siet Saut (iaitu nama rasmi beliau di Kemboja) melalui akaun bank beliau iaitu di Cambodian Public Bank Limited di Pnom Penh seperti berikut:

Akaun Bank Ustaz Mansor Bin Nasir atau Siet Saut
Pasport Antarabangsa Ustaz Mansor 

Segala urusan transaksi sebaik-baiknya dimaklumkan terlebih dahulu sebelum dilaksanakan dengan menghubungi Ustaz Mansor sendiri agar dana tersebut tidak disalah-gunakan tanpa disedari. Beliau boleh dihubungi di nombor telefon Kemboja beliau iaitu:

1.   0085 5975 0578 50   atau

2.   +85 5964 4679 80

atau melalui email beliau iaitu mansurnasir48@yahoo.com.au

atau boleh menghubungi saya di talian 019-356 9095





No comments: