Friday, August 16, 2013

Pakej Pelancongan Kos Rendah di Kemboja



Boleh dikatakan sebanyak 80% pelancong dari Malaysia atau dari mana negara pun mencari kadar kos pelancongan yang rendah walau ke mana sahaja destinasi mereka. Sebab itu sebelum bertolak, mereka akan browse internet dulu, pertama sekali untuk mencari hotel-hotel berharga murah, kerana ini sahaja komoditi yang ada kadarnya yang berbeza-beza contohnya ada hotel 5 star, 4 star dan sebagainya.

Adapun perkara lain seperti tiket masuk ke tempat-tempat menarik, biasanya sudah ditetapkan dan bahkan harganya lebih mahal untuk orang luar berbanding rakyat tempatan. Begitu juga dengan tambang dan pengangkutan, tak boleh nak tawar-menawar lagi, sehingga kita bertemu sendiri dengan pemandu kenderaan tersebut.

Bagi bakal pelancong ke Kemboja, kami menyediakan alternatif kepada 3 perkara iaitu, tempat tinggal, makan-minum dan pemandu pelancong anak tempatan yang beragama Islam, semasa di negara ini. Adapun tiket kapalterbang, anda sediakanlah sendiri ya. Begitu juga kos tiket-tiket untuk masuk ke tempat-tempat menarik contohnya The Killing Fields di Siem Reap, adalah disediakan oleh anda sendiri.

Tempat Tinggal

Kami menyediakan tempat tinggal yang boleh dikatakan selesa untuk anda yang jenis adventure. Maksudnya golongan yang tak kisah dan boleh tidur hanya di atas lantai papan dengan beralasakan tilam atau toto sahaja. Tetapi mempunyai kemudahan asas seperti bilik air di dalam bilik tidur dan kipas angin. Rumah yang dimaksudkan ialah rumah Imam 1 Masjid An-Naemah Kilometer 8 Pnom Penh, Ustaz Muslim. Rumah beliau ialah sebuah rumah kampung yang terletak di dalam kawasan pinggir bandar macam rumah kampung di Sentul la gitu. Tapi rekabentuknya memang pelik sikit terutamanya tiang-tiang serinya yang tinggi sampai 4 meter tu.

Ustaz Muslim telah membuat sebuah bilik tingkat atas untuk tetamu-tetamunya yang datang dari jauh khususnya dari Malaysia dan luar Pnom Penh. Rumah beliau letaknya di belakang masjid tersebut lebihkurang 20 meter dari masjid. Jadi adalah mudah bagi tetamu untuk bersolat jamaah di masjid ketika berada di situ.

Persekitaran rumah tersebut kesemuanya terdiri daripada orang Cham beragama Islam. Dan masjid tersebut sendiri merupakan sebuah sekolah agama dan mengendalikan pengajian-pengajian agama dan ada sebuah asrama pelajar di sebelahnya. Jarak di antara rumah Ustaz Muslim ke jalan utama hanya dalam 20 meter sahaja. Dan di jalan besar tersebut tidak sukar untuk mendapatkan keperluan asas seperti top-up untuk henfon dan lain-lain.

Kos tidur di hotel di bandar Pnom Penh berbeza-beza di antara usd20 sehinga usd50 untuk satu malam. Bezanya hanya keselesaan dan keselamatan. Ini kerana kerap kedengaran aduan penghuni hotel kos rendah bahawa mereka kehilangan barang berharga seperti kamera dan sebagainya ketika keluar daripada hotel untuk bersiar-siar.

Makan-minum

Mencari makanan halal adalah satu adventure by itself sekiranya anda berada di dalam sebuah negara yang Muslimnya adalah dalam jumlah yang sangat minoriti. Dan Muslim di seluruh Kemboja adalah seramai 5% sahaja. Besar lagi nisbah orang India di Malaysia kita. Memang ada kedai menjual makanan halal di Pnom Penh atau di wilayah lain.

Biasanya restoran makanan halal di Pnom Penh dimiliki oleh rakyat Malaysia tak kira Melayu atau Mamak. Tetapi makanan di restoran makanan halal ini tersangatlah mahal. Kebiasaannya harga sepinggan nasi, lauk dan minuman adalah di sekitar RM15 untuk seorang sekali makan tengahari. Takkan nak makan maggi je tiap-tiap hari. Ops...mungkin boleh kalau anda hanya tinggal 2 ke 3 hari sahaja di Kemboja ni kan.

Makan makanan Melayu di Restoran Mamak di Pnom Penh

Anda boleh cuba makanan orang Cham but believe me, you will refer back to Malaysian food after 2 or 3 trials. Entahlah...mungkin orang kita ni dah biasa makan cukup dengan segala rempah ratusnya.

OK. Katalah anda boleh mengatasi masalah makanan di Kemboja ni, janji halal. Tapi selepas pukul 9 malam, biasanya kedai semua sudah atau hampir nak tutup. I mean SEMUA. Jadi bagi anda yang tak biasa berlapar di larut malam sebab dah biasa dengan night life di Malaysia, terpaksalah tapau makanan waktu siang tadi sikit atau siapkan maggi lebih sikit ya.

Tetapi di rumah Ustaz Muslim, ada alternatifnya. Sekiranya anda tinggal di rumah beliau, isterinya akan menyediakan makanan untuk anda sebanyak 3 kali sehari iaitu sarapan, makan tengahari dan makan malam. Kesemuanya makan nasi dengan lauk yang kira ok lah. Sebab mereka ni memang tau selera orang Malaysia. Anda tak perlu nak tapau makanan siang hari tadi, anda boleh makan makanan yang fresh dan baru dimasak. Anda pun tak perlu nak mengembara di malam hari untuk mencari restoran halal yang masih dibuka...memang tak ada pun.

Dan yang paling penting, anda boleh jimat banyak untuk makanan. Ini kerana untuk kedua-dua tempat tinggal dan makan 3 kali sehari ini, Ustaz Muslim mengenakan bayaran usd20 sehari sahaja. Harga ni dah kira tetap, walaupun anda hanya makan sekali atau 2 kali sehari sebab mungkin anda berada di luar pada siang hari dan makan di luar ketika itu. Siapa suruh makan di luar kan...hehe.

Pemandu Pelancong

Pemandu pelancong memang penting sangat terutamanya kalau anda berjalan di negara yang penduduknya tak pandai cakap omputih, i mean English. Orang Kemboja memang tak pandai cakap omputih. Siswazah universiti pun boleh cakap 5% omputih sahaja. Papan tanda pun tak banyak cakap omputih. Kebanyakannya 90% masih menggunakan bahasa Khmer dengan tulisannya yang melengkok-lengkok macam tulisan Siam itu.

Hanya golongan yang betul-betul adventure atau yang pergi melancong secara berjamaah sahaja yang berani jalan bersendirian tanpa pembantu pelancong di sini. Tapi kalau yang dah berumur sedikit atau lebih 45 ke atas, adalah dinasihatkan untuk menggunakan khidmat pemandu pelancong. Dan nak cari pemandu pelancong yang boleh cakap Melayu, beriman dan jaga solat serta amanah bukanlah satu perkara yang mudah, di mana-mana sahaja. Tetapi itulah sifat-sifat yang ada pada seorang pemandu pelancong yang anda akan dapat melalui pakej ini.

Ini kerana pakej ini adalah diusahakan oleh ustaz-ustaz dan imam-imam yang bertaqwa, mampu bercakap Melayu dengan baik, dan bahasa Khmer bagi mereka macam bahasa ibunda mereka sendiri. Dan yang penting, mereka ini ada skill untuk tawar-menawar bagi pihak anda semasa anda bershopping. Berapa banyak anda boleh jimat dengan cara ini berbanding jika anda sendiri yang tawar-menawar dengan penjual. Ini kerana di sini, harga barang memang jarang sangat dipaparkan pada barang jualan. Ikut sedap diorang je nak letak berapa. Orang luar macam kita ni memang selalu kena ketuk, sebab ada yang rela diketuk.

Pengalaman saya sendiri berjalan dengan seorang pemandu pelancong yang bernama Ustaz Mansor, sehelai seluar jeans Levi Strauss (harap-harap memang ori la) yang harga awalnya diletak usd23 berjaya diturunkan kepada usd15. Dan barang-barang lain pun begitu juga. Tapi kalau anda memang tak kisah atau malas nak tawar-menawar, atas sebab-sebab tertentu, selesailah masalah yang ini bagi anda. Kalau pemandu tuk-tuk minta usd10 pun anda bagi je la, sedangkan harga sebenarnya adalah RM10 je.

Sebenarnya dengan hanya RM30, anda boleh menyewa sebuah tuk-tuk selama sehari untuk dia membawa anda berjalan-jalan dengan tuk-tuknya di sekitar Pnom Penh sehinggalah anda pulang. Kalau anda tinggal di rumah Ustaz Muslim, anda hanya perlu menunggu tuk-tuk di depan masjid km8 tersebut dan anda akan diletakkan semula di situ oleh tuk-tuk yang sama bila pulang nanti. Kita ingat harga tu murah sangat berbanding di Malaysia, tetapi itulah "harga patut" di sini.

Kemudian masalah solat, sebab kebanyakan rakyat Malaysia memang jaga solat. Kalau anda terlupa sebab syok sangat bershopping, ustaz-ustaz ini akan mengingatkan anda untuk bersolat dan akan mencarikan masjid atau musalla untuk anda dan dia sekali bersolat.

Berapa kos pemandu pelancong ni untuk sehari?

Ok kos bagi perkhidmatan seorang pemandu pelancong hanya usd20 sehari + kos tambang dia sendiri. Contohnya sekiranya dia menaiki bas bersama anda, tambang basnya dan tambang bas anda sendiri adalah ditanggung oleh anda. Dan sekiranya anda bermalam di daerah luar daripada Phnom Penh dan Kampung Cham, anda juga perlu menanggung kos tempat tinggalnya. Atau anda bermalamlah dengannya di satu tempat yang sama untuk jimat kos.

Apakah destinasi-destinasi yang dicover oleh pemandu pelancong ini?

Pemandu pelancong yang terdiri daripada golongan ustaz-ustaz ini boleh membawa anda ke mana sahaja destinasi yang anda ingin pergi di dalam negara Kemboja walaupun sehingga ke Vietnam. Kerana ramai juga orang Malaysia yang ingin ke Vietnam untuk ziarah dan shopping kerana di sana, barang-barang pakaian juga sangat murah.

Walaubagaimanapun kemudahan homestay buat masa ini hanya terhad kepada 2 destinasi sahaja iaitu Phnom Penh dan Kampung Cham, iaitu di rumah Ustaz Muslim sekiranya di Phnom Penh dan di rumah Ustaz Mansor sekiranya di Kampung Cham. Dan kos tinggal di kedua-dua homestay ini telah pun dijelaskan di atas iaitu usd20 untuk sehari semalam termasuk makan-minum. Mungkin selepas ini kami akan menambahkan tempat tinggal di daerah lain dalam Kemboja.

2 comments:

TIARA TOURS said...

Mohon maaf Tuan & Puan, kami numpang promotion
Kami menawarkan Pakej Percutian ke Medan dan Danau Toba
Lake Tour 04 Hari / 03 Malam MYR 380 ( 10 orang )
Pakej kami design sangat murah dan berkualitas
FULL SERVICES
Hotel 3 Bintang
Makanan Halal
Driver humble
Pemandu Pelancongan professional

Sila contact Tiara Tours Indonesia
Jln. Panglima Denai No. 76 Medan, 20227
Licensed : 503/508.SK/IUP/BPW/MM/2011
Tel/Fax : +6261 - 733 59 765
Email : tiaratoursindonesia@gmail.com.
HP / WA +6281383535091
HP / WA +6285358982828
HP / WA +6285762820068

TERSEDIA LAYANAN SEWA KERETA DAN BUS PERSIARAN
Toyota Avanza (05 orang ) MYR 155 / Hari
Suzuki Eritga (05 orang ) MYR 155 / Hari
Inova Reborn (05 orang ) MYR 175 / hari
Isuzu Elf (11 orang ) MYR 235 / Hari
Toyota Hiace (11 orang ) MYR 320 / Hari
Medium Bus ( 27 orang ) MYR 500 / Hari

Note :
HARGA SEWA KERETA SUDAH TERMASUK : DRIVER AND PATROL

Ja said...

Boleh mtk contact no Ust Muslim