Sunday, August 25, 2013

Wajah-wajah orang bot Muslim Cham

Pulau Koh Sotin dalam wilayah Kampung Cham (yang panjang dan melengkok)


Orang-orang Cham di Pulau Koh Sotin ada yang tinggal di rumah-rumah tinggi dan ada yang tinggal di dalam bot. Bagi yang tinggal di rumah-rumah tinggi yang diperbuat daripada kayu dan papan, itu dianggap golongan sederhana bagi standard penduduk kampung ini, sementara yang tinggal di rumah tinggi batu dianggap golongan mewah atau separa mewah. tetapi majoritinya tinggal di rumah tinggi papan.

Penulis di rumah tinggi berwarna pink milik Ustaz Mansor - supaya mudah dikenali oleh pengunjung dari jauh, agaknyalah


Walaubagaimanapun golongan terakhir di tangga terbawah ialah yang dinamakan "orang bot". Memang itulah namanya secara harfiah yang digunakan di sini kerana perkataan "orang" itu adalah sama dengan "orang" yang orang Melayu gunakan. Seperti yang saya pernah nyatakan sebelum ini, bahawa bahasa Cham mengandungi 20% perkataan Melayu.

Mereka adalah saudara "bau bacang" kepada orang Melayu. Dan tidak mustahil juga mereka merupakan sebahagian daripada nenek-moyang kita beratus-ratus tahun dahulu yang kita memang tak dapat kesan lagi sekarang. Ini kerana penghijrahan akibat peperangan, dakwah dan perniagaan sememangnya banyak berlaku di antara negeri-negeri dan wilayah-wilayah dalam Nusantara ini.

Orang-orang bot ini walaupun duduk di tangga terbawah di antara lain-lain kategori penduduk di Pulau Koh Sotin ini, namun mereka bukanlah seperti golongan Pariah di dalam masyarakat Hindu di India. Mereka tidak menganggap diri mereka begitu dan juga tidak dipandang dan dilayan sedemikian rupa oleh masyarakatt Cham setempat di pulau yang sama ini.

Bahkan mereka ini mempunyai jatidiri dan maruah yang sememangnya dijaga dengan rapi oleh mereka. Mereka tidak pergi meminta sedeqah ke rumah-rumah orang, tetapi mempunyai pekerjaan mereka sendiri iaitu menangkap ikan di Sungai Mekong. Dan ramai juga di kalangan mereka ini masih mampu menunaikan solat 5 lima waktu di masjid dan surau serta kaum perempuan mereka yang sudah akil baligh menutup aurat kesemuanya. Ini dapat saya perhatikan di Pulau Koh Sotin ini.
Orang Bot sedang mencari rezeki di Sungai Mekong
Bot yang dihuni Orang Bot sedang parking di tepi Sungai Mekong di Puau Koh Sotin
Ketua keluarga Orang Bot

Ustaz Mansor bersama dengan Orang Bot di Pulau Koh Sotin. Mereka ini merupakan ahlul masjid yang setia bersolat fardhu di masjid berhampiran dan bot-bot mereka pun sentiasa di parking berdekatan dengan masjid dan madrasah.
Keluarga Orang Bot - lengkap dengan ayah, ibu dan anak-anak - semuanya tinggal menetap di dalam bot

Kaum wanita Orang Bot yang sentiasa menutup aurat sepanjang masa
Baru selesai makan tengahari
Bayangkan anda adalah anak kecil ini, yang tinggal menetap di dalam bot sekecil ini, makan dan tidur serta beranak-pinak di dalamnya selama berpuluh-puluh tahun sehingga dapat anak, kemudian anak itu pula berkahwin dengan Orang Bot juga dan begitulah seterusnya kehidupan anda. Seharusnya kita mengambil pengajaran dan insaf dan selepas itu bantulah mereka dengan kemampuan yang ada pada kita.




No comments: